De Vreedzame school en de Mediatoren
Onze school werkt met de methode van de Vreedzame School. Dit programma levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers.
U als ouder/verzorger en wij als leerkrachten hebben de taak om onze kinderen voor te bereiden op een maatschappij, die gecompliceerd is. Een maatschappij waarin niet alleen lezen en rekenen belangrijk zijn voor succes, maar onder andere ook sociale vaardigheden.
Onze school als een mini-maatschappij biedt de kinderen de gelegenheid om de nodige sociale vaardigheden te oefenen. Ook leren de kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Dit doen wij door het gebruik van de methode De Vreedzame School. Natuurlijk is dit niet alleen een methode maar ook een manier van omgaan met elkaar, gedurende de hele dag. De methode bestaat uit verschillende blokken met thema's. Hieronder vindt u de blokken met uitleg van de thema's en de benodigde informatie.
Blok 1; Wij horen bij elkaar
Blok 2; We lossen conflicten zelf op
Blok 3; We hebben oor voor elkaar
Blok 4; We hebben hart voor elkaar
Blok 5; We dragen allemaal een steentje bij
Blok 6; We zijn allemaal anders
Mediatoren leiden het gesprek dat kinderen aanvragen als zij een klein conflict hebben. Zowel de kinderen met een conflict als de mediatoren geven aan veel positieve ervaringen te hebben bij het bemiddelen. Vaak lossen de kinderen de conflicten met elkaar op. Een enkele keer wordt de hulp van de leerkracht gevraagd.
Wie de mediatoren zijn, kunt u zien op het Vreedzame School prikbord in de hal.
wo.
8.15u - 12.15u